CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
Selamat Datang Ke Blog ROSLEE RNUR ENTERPRISE,Felda Palong 12, Negeri Sembilan. Sokongan dari anda semua amat kami hargai. Terima Kasih.

Rabu, 4 Disember 2013

Apa itu PDCA???

Assalamualaikum dan Salam Ceia semua....

Hari ini saya nak kongsi ilmu sikit yang saya dapat dari tempat koje dulu.... Kawan-kawan tahu tak apa itu PDCA??? PDCA ialah PLAN, DO, CHECK, ACTION.



Bila dah kerja sendiri, PDCA adalah penting untuk memastikan biznes kita berjalan dengan lancar.. kalau kita tidak mempunyai perancangan yang terperinci, mungkin biznes yang kita nak jalankan tidak bergerak seiring dengan kemahuan kita.

APA MAKSUD P.D.C.A ??


PLAN
Mewujudkan objektif dan proses yang perlu untuk menyampaikan keputusan mengikut output dijangka ( sasaran atau matlamat ). Senaraikan apa yang bakal kita lakukan. Dengan mewujudkan jangkaan output, kesempurnaan dan ketepatan spec ini juga merupakan sebahagian daripada penambahbaikan yang disasarkan. Apabila permulaan mungkin pada skala kecil untuk menguji keberkesanannya.


DO

Melaksanakan rancangan, melaksanakan proses itu, membuat produk tersebut. Mengumpul data untuk carta dan analisis untuk langkah yang seterusnya " CHECK " dan " ACTION ".




CHECK
Mengkaji keputusan sebenar (diukur dan dikumpulkan dalam " DO " di atas ) dan bandingkan terhadap keputusan yang dijangkakan ( sasaran atau matlamat daripada " PLAN " ) untuk memastikan apa-apa perbezaan . Mencari kegagalan dalam pelaksanaan daripada rancangan itu dan juga mencari kesesuaian dan kesempurnaan pelan bagi membolehkan pelaksanaan, iaitu, " DO ". Mencarta data lebih mudah untuk melihat trend sepanjang beberapa kitaran PDCA dan untuk menukar data yang dikumpul ke dalam maklumat. Maklumat adalah apa yang anda perlukan untuk langkah seterusnya " ACTION ".

ACTION

Permintaan tindakan pembetulan ke atas perbezaan yang signifikan antara keputusan sebenar dan dirancang. Menganalisis perbezaan untuk menentukan punca kegagalan. Menentukan di mana untuk menggunakan perubahan yang akan dilakukan termasuk peningkatan proses atau produk. Sekiranya masih terdapat kegagalan, ulangi proses PDCA sehingga mendapat kejayaan yang diimpikan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan