CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
Selamat Datang Ke Blog ROSLEE RNUR ENTERPRISE,Felda Palong 12, Negeri Sembilan. Sokongan dari anda semua amat kami hargai. Terima Kasih.

Rabu, 25 Disember 2013

Pengurusan Masa @ Time Management

Assalamualaikum dan Salam Ceria Semua....

Anda semua pernah tak dengar TIME MANAGEMENT? Apa tu??? Pengurusan masa untuk apa???

Masa kerja dulu saya, time management sangan penting untuk saya setting semua kerja saya. So kena pastikan semua kerja kena siap ON TIME. Bila dapat kerja dari bos atau department lain, kita kena pastikan mana satu yang penting tapi tak Urgent dan mana satu yang tak penting tapi Urgent.

Jom kita kupas satu satu apa maksud carta kat bawah ni:



Quadrant 1
Jadi apa yang dianggap sebagai " Apa yang penting "? Perkara penting yang perlu dilakukan dengan segera. Sebagai contoh: Jika ada kebakaran, kecemasan yang segera dan penting pada masa yang sama di mana seseorang itu perlu bertindak dengan cepat. Oleh itu , ini boleh dikategorikan di bawah Quadrant 1. Perkara Segera adalah masa yang sensitif. 


Quadrant 2
Keluarga, hubungan, senaman boleh dikategorikan dalam Quadrant 2 kerana keluarga dan hubungan adalah penting tetapi mereka tidak segera. Saya pasti anda semua tidak begitu terdesak untuk bertemu teman wanita atau teman lelaki anda sepanjang masa :). Sebagai contoh: Jika saya mempunyai ujian 2 minggu kemudian, ia adalah dalam Quadrant 2 kerana ujian adalah penting tetapi tidak segera kerana saya mempunyai 2 minggu lagi untuk bersedia menghadapinya. Tetapi , jika saya berlengah-lengah dan tidak melakukan apa-apa dalam tempoh 13 hari dan mula belajar hanya 1 hari sebelum ujian, ujian saya akan segera dan juga penting. Adakah anda melihat bagaimana penting ialah Quadrant 2? Jika anda boleh mengurus Quadrant ini dengan baik, anda tidak perlu bimbang.


Quadrant 3
Rakan-rakan saya yang menganggap panggilan telefon adalah penting.Berapa ramai daripada anda menerima panggilan penting dalam setiap hari? Walaupun beberapa panggilan telefon boleh menjadi penting seperti panggilan kecemasan etc , kita semua tahu bahawa ia adalah sangat jarang berlaku. Panggilan telefon ,boleh dikategorikan dalam kuadran 3. Jika rakan gadis anda memanggil anda di tengah-tengah malam dan meminta anda untuk membawanya ke pizza hut segera tetapi tidak penting. Anda mungkin perlu mempertimbangkan permintaannya. Ia adalah pilihan anda ; apa pun, ini adalah cara yang Quadrant berfungsi.


Quadrant 4
Dalam kuadran 4 , Saya pasti saya tidak perlu untuk menjelaskan kuadran ini. Apa sahaja yang tidak membantu anda atau perkara-perkara yang tidak memberi kesan gaya hidup anda secara positif boleh dikategorikan dalam kuadran 4.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan